فرمولي سحرآميزباصددرصدتضمين چاپ
يكشنبه, 25 آذر 1386 01:49
تعداد بازدید :6297

"6 ماه پيش ماشين لباسشوئي مدل جديدي خريدم و ناچار شدم سرويس لوله كشي جديدي درسرويس بهداشتي پياده كنم. پس كف آشپزخانه را عوض كردم و مجبور شدم ديوار خانه را هم رنگ كنم. سپس در يافتم كه سرويس بهداشتي، زيباتر از خود آشپزخانه شده براي بر طرف كردن اين تضاد، آشپزخانه را هم تميز كردم؛ اما بعد دريافتم سالن هم قديمي است؛ بنابراين سالن را هم بازسازي كردم و از اتاق نشيمن زيباتر و دلپذير تر شد. براي همين اتاق نشيمن را هم بازسازي كردم. در اندك زماني جريان بازسازي، به كل خانه سرايت كرد" (1)

اين يك مثال ساده است از تأثيريك تحول مثبت كوچك و نحوه سرايت آن به ساير جوانب زندگي.

وقتي خوب نگاه كنيم؛ مي بينيم اين مثال در مورد رشد روحاني ما نيز صدق مي كند.  

نمي دانم تا بحال چقدر در مورد ارتبا ط فضيلت ها فكر كرده ايم(فضيلت=برتري، صفت خوب. جمع آن فضائل است) . شايد  هم هر وقت خواسته ايم در مورد آنها تفكر كنيم ؛ كوهي از فضائل در نظرمان مجسم شده است و با خود گفته ايم : " اين همه فضيلت !!! اصلاً مگر كسي مي تواند اينقدر خوب باشد؟!  تازه آنهم در اين اجتماعي كه اگر بخواهي خوب باشي به هيچ جا نمي رسي. اينها همه اش حرف و شعار است. حداقل ، من يكي اگرهمه عمرم هم تلاش كنم نمي توانم اين همه فضيلت را كسب كنم ... صداقت، امانت ، محبت، سخاوت و ...  "

بياييد با هم يك فرمول ساده اما  مؤثر را مرور كنيم . اين فرمول كه بنحوي معجزه آسا ما را از خطا دور مي سازد، از بيانات الهي بدست آمده  و حداقل مي توانم بگويم  امتحانش ضرري ندارد :

" فقط يك فضيلت  صدق و راستي را كامل دارا باش ، آنوقت بقيه نيكي ها بتو هديه خواهد شد"

 شايد در ابتدا اين فرمول، كمي عجيب بنظر آيد؛ اما بياييد قسمتهايي از بيانات الهي را با هم زيارت كنيم  و نهايتا در مورد صحت اين فرمول، خودمان قضاوت نمائيم:

  حضرت عبدالبهاء مي فرمايند: " صدق و راستي اساس جميع فضائل عالم انساني است" (2)

" در جهان نوري روشن تر از صدق و راستي نه. حيثيت انساني را اين موهبت چنان تزئين نمايد كه جميع خطاياي انساني را مستور نمايد. " (3)

 خيلي جالب است. مي فرمايند صدق، سبب مي گردد كه همه خطاهاي انسان پوشيده ماند. اما چگونه؟

حضرت عبدالبهاء اشاره مي فرمايند كه: " صدق بهترين صفتي است از صفات. ...  شخص صادق، محفوظ از جميع آفات و متنفر از جميع سيئات و مصون از كل خطيئات زيرا اخلاق و اعمال مذمومه، ضد صدق است و شخص صادق از جميع آنها گريزان.. " (4) ؛ "چون اين صفت مقدس در نفسي رسوخ نمايد، ساير صفات و كمالات قدسيه بالطبع حاصل شود و فرد كامل گردد." (5)

حكايت زيبائي از جوامع الحكايات ، ما را با  معجزهء صدق و تاثير آن در ايجاد تحول مثبت در رفتار بيشتر آشنا مي سازد:

"آورده اند كه يكي از نو عهدان اسلام، به نزد اميرالمومنين (ع) آمد و گفت: يا اميرالمومنين، در اسلام مناهي بسيار است و مرا اجتناب از همه آنها ميسر نمي شود. يك خصلت از خصايل ذميمهء مرا اختيار كن تا از آن دور باشم. امير المومنين فرمود كه از دورغ گفتن اجتناب نماي. مرد ، از خدمت او بازگشت . در راهگذار ، او را نظر بر خانه خمار افتاد و طبيعت او به نوشيدن خمر ميل كرد. خواست كه آن را ارتكاب نمايد، انديشيد كه اگراميرالمومنين بپرسد كه خمر خورده اي ؟ اگر اقرار كنم ، حد، زنَد و اگر گويم نه ، دروغ گفته باشم. پس از سر آن كار در گذشت... و همچنين بر سر هر گناه كه مي رسيد از بيم آنكه نبايد كه به سبب آن دروغ گويد، از ارتكاب آن ، سر باز مي زد. پس به خدمت اميرالمومنين رسيد و گفت : يا اميرالمومنين طريق جميع گناهان را بر من بسته گردانيدي و مرا معلوم شد كه سرچشمه همه بديها دروغ گفتن است."(6)                                                                  

بنابراين باورداريم كه " النجاه في الصدق" ( نجات در راستي و درستي است ) و مي دانيم كه تمام فضائل مانند زنجيره اي منسجم به يكديگر متصلند؛ چون اساسي ترين صفت يعني " صدق " را بدست آورديم؛ زمينه اكتساب ساير صفات را نيز فراهم ساخته ايم.

اكنون مي توانيم يكبار ديگر فرمول :  " فقط يك فضيلت  صدق و راستي را كامل دارا باش ، آنوقت بقيه نيكي ها بتو هديه خواهد شد"  را مرور نموده؛ در مورد آن، بيشتر تفكركنيم. شايد هم بخواهيم آن را با ديگران درميان گذاريم  و در ترويج اين باور كه : " هريك از ما مي تواند نغمه اي از نغمات دلنشين ساز حقيقت باشد" ؛ بيش از پيش، تلاش كنيم.

منابع و مآخذ :

 1)دومين مكتوب، ص 31

2) ظهور عدل الهي، ص 55

3) امر وخلق ج 3، ص 150

4) منتخباتي از مكاتيب ج 2 ، ص 106

5) ظهور عدل الهي ص 55

6) با اندكي تغيير و تلخيص از جوامع الحكايات ص 289

افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
احمد |1386-10-16 05:17:41
نتايج اخلاقي از مثال شما زيباست اما اجازه
دهيد كه بپرسم شواهد گفتاري از بزرگان
نيازمند پيش زمينه هاي مشترك است .سخن از
بيانات الهي گفتن و نقل عبارت از حضرت
عبدالبها پيش زمينه ي مشتركي براي تفاهم نيست
. براي من ايشان فردي معمولي و بدون وابستگي به
عالم بالا بوده است . اين كه سخن او را منتسب به
خدا بدانم و يا بشناسم نيازمند دليل علمي است .
ضمن آن كه اين نوع سخن اخلاقي از بزرگان اديان
الهي فراوان گزارش شده و سخن بكر و تازه اي
نيست.
آياميزان پايبندي گوينده ي اين سخن در
زندگي شخصي و اجتماعي اش سنجيده شده است ؟ پاي
بندي به صد...
فراز م.  - سوء تفاهم شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |1386-5-19 13:23:52
آنطور كه شنيده ام عبارت دروغ مصلحتي را هم
خودمان به مصلحت خودمان به وجود آورده
ايم!!!!!!!! ميدانيد اين عبارت از كجا مي آيد؟ به
هر حال ذكر آن براي رفع سوء تفاهم بد نيست:
روزي حضرت محمّد بر سر يك دو راهي روي تخته
سنگي نشسته بودند كه ناگهان فردي هراسان به
سويشان مي دود و التماس مي كند كه اگر دنبالش
آمدند حضرت نفرمايند كه او از كدام طرف فرار
كرده. حضرت هم براي اينكه نااميدش نكنند
تقاضايش را مي پذيرند. از آنجايي كه خيلي از ما
باهوشتر و حكيمتر بوده اند, از جاي خود بلند
شده و به سمت ديگر رفته روي سنگ ديگري مي
نشينند. وقتي تعقيب كن...
هدهد  - صداقت فضیلتی مطلق |1386-5-18 16:14:41
صداقت فضیلتی مطلق است. مطابق تعالیم بهایی
انسان موظف است که در جمیع شئون ، صادق و
راستگو باشد چه وقتی مصلحت فرد در میان باشد و
چه مصلحت یک جامعه. این امر یعنی صداقت به قدری
اهمیت دارد که ما نمی توانیم حتی به جهت نجات
جان فردی دروغ گوییم. حضرت ولی امرالله در این
باره چنین می فرمایند : " در باره اینکه آیا
صلاح است بخاطر نجات کسی بغیر حقیقت سخنی گفته
شود حضرت ولی امرالله عقیده دارند ما به
هیچوجه نباید بر خلاف حقیقت صحبتی بکنیم. اما
در عین حال باید سعی کنیم از راه های موجه تری
به آن شخص کمک نمائیم. .. " ( نمونه حیات بهایی
ص ...
شکیبا |1386-5-15 03:24:05
به نظر من معنی مصلحت خیلی مهم است. مصلحت من،
مصلحت یک نفر دیگر، یا مصلحت کل جامعه؟ اگر ما
در تشخیص مصلحت منصفانه عمل کنیم به نظر من
دروغ مصلحت آمیز اشکالی ندارد، مشکل آنجا به
وجود می آید که معنای مصلحت را منافع شخصی خود
بگیریم. کسی که به ادارهء دارایی دروغ می گوید
به فکر مملکت نیست، به فکر خودش است. حکایت
سعدی در گلستان که در طی آن می گوید دروغ مصلحت
آمیز به که راست فتنه انگیز در مورد دروغی است
که موجب نجات انسانی می شود، نه برای حفظ
منافع مالی خود شخص. اما این موارد حیاتی به
نظر من چنان نادر است که بحث دربارهء آن لزومی
ن...
roushan  - صداقت از حرف تا عمل |1386-5-11 16:30:12
شما مبلغ مالياتي را به اداره دارائي واقعي
ميگوئيد ؟
قطره |1386-5-4 04:23:48
سوال بجايي را مطرح نموده اي ،بنظر من ،دروغ
،دروغ است چه مصلحتي چه غير آن .بنابرين
ناپسند است و گناه چرا كه تعريف دروغ واضح است
(هر كلامي كه خلاف واقع و حقيقت باشد)بنابراين
اين خود انسان است كه براي خودش قانون مصلحتي
بودن را وضع نموده است تا در مواقعي كه دروغ مي
گويد وجدان خود را آسوده نمايد . به اميد آنكه
همگي جز در طريق راستي و حقيقت در راه ديگري
گام بر نداريم .
IRANDOOST |1386-5-3 16:27:20
دوستان عزيز نظرتان در مورد دروغ مصلحتي چيست
؟ آيا دروغ با دروغ فزق مي كند ؟ نظرات خود را
بنويسيد

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."