جنگ در غزه چاپ
مقالات شما
شنبه, 27 شهریور 1389 13:08
تعداد بازدید :9347

 چند روز است كه آتش جنگ و خونريزي در غزه برافروخته است و مردمان بي گناه بسياري از مردان و زنان و كودكان، كشته و زخمي شده و انسان هاي بسياري داغدار و سوگوار شده اند. از وقايع و فجايعي كه اتفاق افتاده است، نه تنها قلب آنهايي كه قرباني اين جنگ و خشونت هستند، به درد آمده است؛ بلكه مردم بسياري در سراسر جهان، به صورت هاي مختلف، حزن و تأسف عميق خود را از اين حوادث دهشت زا ابراز داشته اند. همه ي اين وقايع در سرزمين مقدسي اتفاق مي افتد كه سرزمين پيامبران الهي است كه براي هدايت و محبت و آسايش و سعادت بشر ظاهر شده اند. اين سرزمين براي مردمان بيشماري از اديان مختلف، مقدس است و همه ي آنان آرزوي آباداني و آرامش و صلح و صفا در آن را دارند. با اين همه، همه ي اهل عالم ناظرند و كودكان و زنان و مردان در غزه در وضعيت اسف باري كشته و زخمي و آواره مي شوند. من نمي خواهم از ديدگاه سياسي اين وقايع را بررسي كنم، چون نه كارشناس مسائل سياسي هستم و نه قصد دخالت در امور سياسي را دارم؛ بلكه از لحاظ انساني به آن توجه مي كنم، به عنوان يك انسان كه نگران وضعيت نابسامان هم نوعان خود است و نمي تواند نسبت به كشته و زخمي شدن كودكان و مردم غير نظامي بي گناه، بي تفاوت باشد.

اين حوادث بار ديگر نشان داد كه بشر امروزي با همه ي متمدن بودنش و پيشرفت هاي علمي و تكنولوژي و اجتماعي و فكريش، هنوز نتوانسته است بسياري از خلق و خو هاي وحشيانه ي خود را كنار بگذارد. ونيز بار ديگر مشخص گرديد كه سازمان ها و نهادهاي بين المللي عريض و طويل دنيا با آن همه ادعا و امكانات، هنوز تا مرحله ي عملكرد مؤثر و كارآيي مطلوب، فاصله ي زيادي دارند و نقائص كلي و اصلي در آن ها وجود دارد كه بشر بايد در صدد رفع آن نواقص باشد، وگرنه ممكن است هر روز در گوشه اي از عالم اتفاقات جديدي بيفتد كه هرگز نمي توان تصور كرد. با وجود آن كه سال ها است اختلافات در اين منطقه در جريان است و ظاهراً همه ي سازمان هاي بين المللي مي كوشند تا راه حلي مؤثر و پايدار بيابند؛ نه تنها موفقيتي قابل توجه حاصل نشده؛ بلكه در مقابل چشمان حيرت زده ي اهل عالم، جنگي خانمان سوز در گرفته است كه كسي تصور آن را هم نمي كرد. قدرت ها و سازمان هاي مؤثر جهاني يا نمي خواهند يا نمي توانند اين بحران را حل كنند كه در هر دو صورت نشان ضعف و عدم كارآيي آن ها است. هنوز اقدامات جهاني تحت تأثير ملاحظات سياسي قرار مي گيرد و هنوز همه ي افراد بشر نتوانسته اند به مرجعي واحد مانند سازمان ملل متحد يا اجزاء و امثال آن اطمينان يابند و اطاعت از دستورات آن را لازم دانند و مطمئن گردند كه در كليه ي اقدامات و مصوباتش، صلاح و مصلحت آنان در نظر گرفته مي شود. بايد تلاشي فراگير و همه جانبه توسط همه ي مردم جهان صورت گيرد و انديشمندان و سياسيون جهان را وادار كنند كه براي معضلاتي اينچنين راه حلي سريع و قطعي بيابند كه وراي ملاحظات سياسي و محدود باشد.

 

در عين حال دو نكته ي مثبت نيز در اين جريان وجود دارد كه اميدوارم تأثير گذار باشد و در جهت رفع كلي مشكل كمك مؤثر نمايد. اول عطف توجه افكار عمومي جهان به اين مشكل بزرگ منطقه است. اكنون همه متوجه شده اند كه در صورتي كه تلاشي عمومي براي رفع اختلافات و بحران در اين منطقه نشود، مي تواند فاجعه اي بزرگ بيافريند. از اين رو اكنون همه، با هر نوع جهت گيري سياسي در جهان دريافته اند كه بايد اقدامي مؤثر انجام شود و به اصطلاح، استخوان توي زخم گذاشتن و راه حل هاي موقت و جزئي و گاه غير عادلانه، كارساز نيست و بايد راه حلي عملي يافت كه همه ي مردم اين سرزمين بتوانند زندگي آزاد و آسوده اي را داشته باشند. تا زماني كه عده اي در وضعيت نا مطلوب و در فشار زندگي كنند، نمي توان به آرامش و سكون موقت اطمينان حاصل كرد و بحران را نمي توان پايان يافته دانست.

 

نكته ي مثبت ديگر ابراز همدردي همه ي مردم جهان از هر كشور و دين و نژادي و اعتراض به اين جنگ و خشونت در سراسر عالم است. حتی مردم بسياري از كشور هايي كه دولت هايشان تلويحاً اين خشونت را توجيه كرده اند، ساكت ننشسته اند و به شكل هاي مختلف، مخالفت و اعتراض خود را نسبت به آن ابراز داشته اند. اين نشان مي دهد كه اهل عالم در هر كجاي دنيا كه زندگي مي كنند، خود را در ارتباط با يكديگر مي دانند و نسبت به مشكلات و مصائب يكديگر حساسيت دارند. اميد مي رود كه اين ديدگاه عامه ي مردم، به تدريج در عملكرد نظامات سياسي جهان نيز مؤثر گردد و آنان را نسبت به همه ي افراد بشر متعهد نمايد و وادار سازد كه تعهدي عمومي نسبت به همه ي اهل عالم را بپذيرند.

 

به اميد آنكه اين جنگ و كشتار و مصائب بيشمار در فلسطين، هر چه زودتر پايان يابد و صلح و آرامش پايدار در آن سرزمين مستقر گردد. كودكان در محيطي امن و در آسايش پرورش يابند و پدران و مادران، نگران آينده ي نامعلوم فرزندان خويش نباشند. و آن سرزمين مقدس، شهر امن و امان گردد و آباد و آزاد باشد و مردمش در آسايش و رفاه و عزت و سعادت زندگي كنند. 

منتشرشده در: 2009-01-14

افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
جلال  - صلح |1387-11-3 05:34:55
حقیقتاً هر چه در بارهء صلح نوشته شود کم است.
ضرورت صلح هنوز در وجدان بشریت درونی نشده. به
ظاهر اکثری ذکر صلح می کنند، اما هنوز به
مرحلهء اعتقاد قلبی و وجدانی نرسیده است. صلح
را باید از خانواده شروع کرد. والدین باید به
بچه ها درس عشق بیاموزند. نباید کینه ای را در
قلوب کوچک ایشان بنشانند. روزی صلح مثلاً در
اراضی مقدسهء فلسطین عملی خواهد شد که
اسرائیلیان و فلسطینیان هر دو در خانه های خود
به فرزندان خود بگویند که کینه ها را باید شست.
باید به فرزندان خود بگویند که فرزندان
فلسطینی و اسرائیلی هر دو از کینه صدمه می
بینند. عالمی ...
سپیدار |1387-11-3 01:56:39
ممنون از مقاله زیبایتان. خیلی دردناک است که
مردم هنوز نمی توانند به مرجعی بین المللی
پناه ببرند و طلب کمک کنند. لزوم وجود چنین
مرجعی که از ملاحظات سیاسی دور باشد واقعاً
احساس می شود. تعصبات دینی، وطنی و سیاسی در
بین مردم بسیار کمتر از قبل شده به امید این که
سران مملکت ها هم به این رشد برسند و خواهان
صلح برای تمامی نوع بشر شوند.
ایراندوست |1387-10-27 09:08:12
مقاله ی جالبی بود .نکاتی که به آن اشاره کرده
بودی را همه دیده ایم و موضوعی را نیز انتخاب
کرده ای که همه با آن کمابیش آشنا شده ایم.یادم
به مقاله ی فاران "جنگ یا صلح" افتاد و مرا
بار دیگر واداشت تا آنرا بخوانم.تصور جنگ خیلی
خیلی سخت است. کاش کمی هم در مورد حقوق بشر
توضیح میدادی .چیزی که الان در منشور سازمان
ملل در موردش نوشته شده .من خودم خیلی کم می
دونم . باز هم ممنون از مقاله ی خوبت

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."