برنج سفید خطر دیابت را افزایش می دهد چاپ
نوشته شده توسط : نقل از وب سايت bbc   
پنجشنبه, 31 تیر 1389 11:44
تعداد بازدید :6387

نتیجه تحقیقاتی که پژوهشگران دانشگاه هاروارد در آمریکا انجام داده اند نشان می دهد که مصرف برنج سفید خطر ابتلا به بیماری دیابت (مرض قند) را افزایش می دهد.

در گزارشی در این باره که در نشریه آمریکایی Archives of Internal Medicine انتشار یافته، گفته شده استفاده از برنج قهوه ای و نان سبوس دار خطر مبتلا شدن به دیابت را یک سوم کاهش می دهد.

تهیه کنندگان گزارش می گویند از آنجا که برنج سفید بالارفتن قند خون را سریع تر می کند، خطر دیابت افزایش می یابد.

ولی برنج قهوه ای و مواد غذایی سبوس دار، در مقایسه با برنج و آرد سفید سالم تر هستند چون جذب این غذاها در بدن و تبدیل آن به قند خون با سرعت کمتری صورت می گیرد.

تحقیقاتی که در این باره بر روی دویست هزار آمریکایی صورت گرفته بود نشان می داد مصرف برنج سفید با دیابت نوع 2، ارتباط دارد.

با در نظر گرفتن سن این افراد و سایر عواملی که خطر دیابت را افزایش می دهد، چنین نتیجه گیری شد که خطر ابتلا به دیابت در کسانی که در هفته پنج نوبت یا بیشتر در حدود 150 گرم برنج می‌خورند، در مقایسه با کسانی که کمتر از یک نوبت در هفته برنج مصرف می کنند، 17 درصد افزایش می یابد.

ولی این تحقیقات نشان می داد که خوردن برنج قهوه ای اثر معکوس دارد و موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، می شود.

تهیه کنندگان گزارش با توجه به نتایج این بررسی می گویند چنانچه شخص به جای یک سوم برنج سفیدی که مصرف می کند برنج قهوه ای مصرف کند، خطر دیابت نوع2، را 16 درصد کاهش می دهد.

ترکیب مواد غذایی

دکتر کی سان، از پژوهشگرانی که در این تحقیقات شرکت داشته، می گوید نگاهی به ترکیب مواد غذایی این یافته ها را توجیه می کند.

برنج قهوه ای مانند سایر مواد غذایی فرآوری نشده، از نظر فیبر غنی است و انرژی اش را به تدریج پخش می کند.

ولی برنج سفید تمام سبوس و جوانه اش در جریان آسیاب کردن از بین رفته است و در نتیجه شاخص گلایسیمیک GI (سرعت جذب غذا در بدن و تبدیل به قند در خون) آن در مقایسه با برنج قهوه ای بیشتر است.

کارشناسان توصیه می کنند که دست کم نیمی از کربوهیدراتی که شخص مصرف می کند باید از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای تامین شود.

بیش از 70 در صد برنجی که در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و بریتانیا مصرف می شود از نوع برنج سفید است.

دکتر ویکتوریا کینگ از مرکز دیابت بریتانیا، می گوید از آنجا که تحقیقات مورد بحث با اتکا به پرسشنامه ها و اظهارات خود مردم صورت گرفته نمی شود در باره این که مصرف چه مقدار غلات سبوس دار، از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می کاهد، توصیه قاطعی کرد.

دکتر کینگ می افزاید: "بهترین راه برای جلوگیری از دیابت نوع 2، فعالیت و رژیم غذایی سالمی است که بر اساس آن شخص چربی، نمک و قند کمتری مصرف کرده و در مقابل سبزیجان و میوه بیشتری مصرف می کند.

افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch:
:(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."